Parodontologie

Goede mondhygiëne is een voorwaarde voor een gezonde mond. Daarom is de zorg van de mondhygiënist optimaal ingezet binnen onze praktijk. De behandeling richt zich op het gezond krijgen en gezond houden van het gebit en de omringende weefsels. Tandbederf, ontstekingen van het steunweefsel en tanderosie staan daarin centraal.

Aangezien de gemiddelde leeftijd waarop mensen tandeloos worden stijgt, hebben ook oudere volwassenen onze bijzondere aandacht.

Tijdens een algemene mondhygiëne behandeling komen de volgende zaken aan bod:

• vragen over de algemene gezondheid (medische anamnese)
  • inspectie van de slijmvliezen, tong en het verhemelte
  • inspectie van het tandvlees
  • eventueel maken van röntgenfoto’s
  • instructie mondhygiëne, soms met behulp van gebitskleuring of foldermateriaal
  • reiniging van de tanden en kiezen, inclusief polijsten
  • eventueel aanbrengen van fluoride op de gebitselementen.
  • Bij gecompliceerde aandoeningen kunnen meerdere behandelingen noodzakelijk zijn.
Mondhygiëne in relatie tot de algemene gezondheid

Steeds vaker wordt onderzoek gedaan naar de relatie tussen mondhygiëne en de algemene gezondheid.

Hart- en Vaatziekten

Onderzoek heeft aangetoond dat slechte tandverzorging en daarmee gepaard gaande ontstekingen (gingivitis of parodontitis) , anders dan tot gebitsverlies, een verhoogde kans geeft op onder meer hart- en vaatziekten.

Ontdekt werd dat in de verkalkte slagaderen van hartpatiënten dezelfde bacteriën voorkomen die in tandplak zitten. Bovendien stelden de onderzoekers vast dat de kans op hart- en vaatziekten met 20% toeneemt als tandvlees ontstoken is.

Het hebben van tandvleesontstekingen verhoogt onder meer de kans op het krijgen van een herseninfarct.

Zwangerschap

Bij vrouwen die bezig zijn zwanger te worden of zwanger zijn verhoogt het hebben van een tandvleesontsteking mogelijk de kans op een vroeggeboorte of een kindje met een laag geboortegewicht.

Klik hier voor meer informatie over mondgezondheid tijdens de zwangerschap.

Overige aandoeningen

Het hebben van ernstige tandvleesontstekingen (parodontitis) kan ook signaal zijn voor het bestaan van lichamelijke aandoeningen zoals bv diabetes type 2 of gewrichtsreuma.

Het hoeft geen betoog dat de mondhygiëne veel aandacht verdient. In onze praktijk zijn daarom vijf mondhygiënisten en drie preventieassistenten werkzaam.